Ny undersøgelse sætter spot på patienters forståelse af kvalitet

Lægesamtale

Når sundhedsvæsenet måler kvalitet, måler man kun til en vis grad på det, der er vigtigst for patienterne – og noget bliver helt overset. Det viser ny undersøgelse fra Danske Patienter, som opfordrer til, at patienter i langt højere grad bliver inddraget i kvalitetsarbejdet.

”Alle er optaget af, at vi har et sundhedsvæsen, der leverer høj kvalitet til gavn for patienterne. Men paradoksalt nok spørger man ikke patienterne, hvad der egentlig er kvalitet for dem – og det giver blinde vinkler i kvalitetsarbejdet,” siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter.

I undersøgelsen har Danske Patienter spurgt patienterne, hvad der er kvalitet for dem, og patienterne peger på syv overordnede dimensioner, som er vigtige for dem:

  • At der bliver taget individuelle hensyn
  • At jeg møder omsorg hos sundhedspersonerne
  • At jeg får en værdig behandling
  • At jeg kender til og forstår mit forløb
  • At nogen har styr på mit forløb
  • At jeg kan mærke en høj sundhedsfaglig ekspertise
  • At jeg kommer i den rette behandling

En af de patienter, som medvirker i undersøgelsen, er Tom på 52 år, som er nyrepatient. Han siger bl.a.:

”God kvalitet er, at man lytter til patienten, f.eks. da jeg ikke ønskede at få narkose, og jeg kunne få det lavet om til lokalbedøvelse på stedet. Jeg fik lov at vælge.”

Sundhedsvæsenet skal lytte til patienterne

I undersøgelsen har Danske Patienter set på, hvad man måler på i dag, og det dækker kun nogle af de dimensioner, som patienterne definerer som vigtige. Nogle af dimensionerne måler man slet ikke på, fx om patienten møder omsorg og får en værdig behandling.

Målinger af kvalitet bruges til at udvikle sundhedsvæsenet, og derfor betyder det faktisk noget, hvad man måler på. Derfor mener Danske Patienter, at patienter bør være med til at definere, hvad der skal måles på, så sundhedsvæsenet kan udvikle sig og gøre det bedre for patienterne.

Hvis du er interesseret, kan du læse hele undersøgelsen her.