Skal jeg vælge plantedrik eller mælk?

Mælk

Hvilken plantedrik (risdrik, havredrik, sojadrik, mandeldrik) er bedst at vælge og er plantedrik bedre end mælk? Det er nogle af de spørgsmål, som mange nyresyge med kostrestriktioner spørger om.

Som udgangspunkt indeholder sojadrik ca. den halve mængde af fosfat i forhold til almindelig mælk. Risdrik, havredrik og mandeldrik indeholder endnu mindre.

Tilsat fosfat

I en lang periode var det nok at kigge på, hvad en plantedrik var lavet af, men sådan er det desværre ikke længere.

Flere og flere producenter er nemlig begyndt at tilsætte fosfat til deres plantedrikke. Det betyder, at plantedrikke kan indeholde det samme eller mere fosfat end almindelig mælk. Det er især barista-versioner af plantedrik, du skal være opmærksom på, men alle producenter har plantedrikke både med og uden tilsat fosfat.

Sådan kigger du efter tilsat fosfat

På mange andre fødevarer er det nok at kigge efter specifikke E-numre, når du skal tjekke, om der er tilsat fosfat (E338, E339, E340, E341, E343, E450, E451 og E452). Men på plantedrikke skal du som regel lede efter et ord, som slutter på ”..phosphat”, f.eks. ”kaliumphosphater”.

Hvis et produkt indeholder tilsat fosfat, er det fornuftigt at vælge noget andet. Udover det samlede indhold af fosfat er problemet også, at kroppen er bedre til at optage fosfat fra tilsat fosfat, hvor det er op mod 95 %, der bliver optaget. I en almindelig blandet kost er det 60 %, der bliver optaget.

Er almindelig mælk og mælkeprodukter så bedre?

Det kan det sagtens være, men hvis du er glad for plantedrikke eller ikke kan smage forskel, så er plantedrikke et nemt sted at bytte mælken ud og få en lavere mængde af fosfat (så længe du holder øje med, at der ikke er tilsat fosfat).

I madlavningen kan et alternativ til plantedrikke være piskefløde blandet med vand i blandingsforholdet 1 del piskefløde og 3 dele vand. Du kan også bruge creme fine, som har et lavere indhold af fosfat end mælk. Eller du kan vælge den mælk, du plejer, men nøjes med at bruge en lille smule.

Anbefalingen

Som med alt andet handler det om, hvad du bedst kan lide, og hvad der passer bedst ind i din hverdag. Hvis du har behov for at begrænse kalium og fosfat, er det fornuftigt at nøjes med 1½ dl mælk/mælkeprodukt pr. dag eller 3 dl sojadrik. Derudover piskefløde, creme fraiche og creme fine. Der er ikke en mængdeanbefaling ved de øvrige plantedrikke, men hvis du drikker det i større mængder, vil det selvfølgelig også bidrage væsentligt til dit samlede indtag.

 

TIPS & TRICKS

  • Frys piskefløde ned i isterningposer, og brug 1-2 isterninger i sovsen, så når den ikke at blive dårlig.
  • Køb mælk i ½ l kartoner i stedet for en hel liter, så er mælken mere frisk, hvis du kun drikker 1 liter på en uge.
  • Plantedrikke er ofte dyrere end mælk, men har længere holdbarhed. Hold øje med tilbudsaviserne, og køb lidt ekstra af den, du bedst kan lide, når den er på tilbud.