Nyt fra konference om nyresygdom og ernæring – del 2

Marinerede grøntsager

Nyreforeningens diætist Sofie Wendelboe har deltaget i en konference om nyresygdomme og ernæring. Her er et par pointer fra den seneste forskning indenfor ernæring. Og husk – det, som Sofie beskriver i det følgende, er ikke diætanbefalinger, men et par smagsprøver.

Lav-protein-kost

Når nyrefunktionen er nedsat, er anbefalingen at spare på protein. Protein findes bl.a. i kød, fisk, fjerkræ, mælk, æg og ost. I Danmark gøres det primært ved at skære ned på de proteinrige fødevarer og spise mere brød, pasta, frugt og grønt. Flere andre steder i verden bruges lav-protein-produkter, f.eks. plantefars, som skal ligne kød, og brød og pasta, som har et endnu lavere proteinindhold end de almindelige versioner.

Det ene er ikke bedre end det andet, men det kan være svært at få proteinindtaget langt ned, hvis du kun vælger de helt almindelige produkter. Dog kommer du rigtig langt ved at skære ned på mælk, ost, kød og pålæg.

Og det lille ”men”, som altid er til stede, er, at lav-protein-kost ikke må resultere i, at du bliver fejlernæret. Spørg derfor din diætist, inden du radikalt ændrer det, du spiser, især hvis din appetit er nedsat.

Er plantebaseret kost godt for nyresyge?

Bæredygtighed var et andet tema på konferencen. EAT Lancet kommissionen er en sammenslutning af 37 forskere fra 16 lande, som i fællesskab har defineret en sund kost, som samtidig sikrer, at der er mad nok til alle i 2050.

Kommissionen anbefaler en mere plantebaseret kost, da det er mere bæredygtigt og godt for sundheden og klimaet. Men kan det også hænge sammen med at være nyresyg?

Ved nedsat nyrefunktion er det rigtig fornuftigt at spise mere plantebaseret, da mere frugt og grønt vil begrænse proteinindtaget. Det handler ikke om at skære protein helt væk, men om at erstatte nogle af proteinerne fra animalske produkter med linser, bønner, tofu og kikærter, og i mindre mængder, så det samlede indtag af næringsstoffer holder sig i balance.

Ved dialysebehandling er det sværere at spise mere plantebaseret, da anbefalingen for protein er højere, og der stadig er en anbefaling for kalium og fosfat. Det overordnede budskab fra konferencen er dog, at det godt kan lade sig gøre at spise plantebaseret og tilføje planteproteiner, og det kan også lade sig gøre at spise vegetarisk.

Start ved den enkeltes udgangspunkt

Uanset om det handler om protein, bæredygtighed, plantebaseret kost, kalium eller fosfat, så handler det altid om udgangspunktet. For nogen vil 1 stykke frugt om dagen være et utopisk mål, for andre vil det bare være en lille justering.

”Personlig medicin” som der er mere og mere fokus på, handler om individuelle mål og at tage udgangspunkt i hvordan det er nu, og justere i den retning der er rigtig for den enkelte. Det gør også, at chancen for, at det kan lade sig gøre i hverdagen, er større.

 

Har du ikke læst første del af Sofies beretning fra konferencen, så finder du den her: