Ny digital guide vil gøre det lettere at være patient og pårørende

På tværs af diagnoser er patienter og pårørende fælles om at skulle navigere i en verden, der ikke altid er lige uoverskuelig. I en situation, der er uvant og krævende for de fleste, skal de finde rundt i et sundhedsvæsen og et liv, der pludselig ser helt anderledes ud. Hvad har man af muligheder og rettigheder, hvordan skaber man overblik, og hvordan tackler man alle de følelsesmæssige aspekter af sin sygdom?

Det – og meget andet – hjælper Patientguiden patienter og deres pårørende med.

Viden på tværs af sygdomme og sektorer
På tværs af sygdomme og sektorer gør Patientguiden det lidt lettere at være patient. Her findes viden, gode råd og praktiske redskaber, der kan støtte før, under og efter et sygdomsforløb. Indholdet er formuleret i øjenhøjde med patienten og kan bruges uanset hvilken diagnose, patienten har. For eksempel viden om, hvordan de får indflydelse på deres forløb, forbereder sig på samtaler eller udskrivelse, tackler ventetid og andre psykiske reaktioner.

Ambitionen er, at de praktiske råd, redskaber og tjeklister vil understøtte dialogen og samarbejdet mellem fagpersoner, patienter og deres pårørende og på den måde understøtte involvering og medinddragelse.

Udviklet og kvalitetssikret af fagfolk
Patientguiden er udviklet af Region Hovedstaden og er allerede nu tilgængelig.

Over 40 patienter, pårørende, læger, sygeplejersker, konsulenter med flere, der er tilknyttet Patientguidens redaktionsgrupper, kvalificerer løbende alt indhold i Patientguiden.

Find Patientguiden ved at klikke HER.